FANDOM

Przewodnik krok po kroku jak wyeksportować modele statyczne bezpośrednio z Blendera do D'jinni za pomocą skryptu eksportowego do formatu .mdl.

  1. Pobieramy Blendera 2.49b w wersji do rozpakowania (bez instalacji). Dlaczego w wersji bez instalacji? Ponieważ istnieją już nowsze wersje Blendera i ktoś już może mieć tą nowszą wersję zainstalowaną, natomiast skrypt eksportowy powstał już jakiś czas temu właśnie dla tej starszej wersji. Jeśli mamy Windowsa w wersji 64-bitowej, instalujemy wersję 64-bitową Blendera 2.49b.

  2. Pobieramy Pythona 2.6.6. Nie pobieramy nowszych wersji, bo skrypt jest napisany właśnie w Pythonie 2.6. Jeśli mamy Windowsa 64-bit wybieramy Pythona 2.6.6 64-bit.

  3. Pobieramy skrypt eksportowy Fantasty.

  4. Instalujemy Pythona (ma on swój instalator), następnie rozpakowujemy gdzieś Blendera bez instalowania go, potem rozpakowujemy skrypt do ścieżki ze skryptami w Blenderze czyli do folderu /.blender/scripts.

  5. Pokażę na przykładzie domyślnego sześcianu z Blendera jak go wyeksportować. Uruchamiamy Blendera. Pojawiające się w tle okno konsoli powinno wyświetlić komunikat o znalezieniu Pythona.

    Blender export001
    Konsolę zobaczymy, gdy zminimalizujemy okno Blendera (minus w prawym górnym rogu).

  6. Wracamy do głównego okna Blendera i widzimy domyślną kostkę.Przechodzimy w tryb edycji (Edit Mode):

Blender export002

To ujęcie kamery uzyskamy poprzez naciśnięcie cyfry 0 na klawiaturze numerycznej.

7. Przygotowujemy okna do wygodniejszej edycji. Najpierw najeżdżamy wskaźnikiem myszki na pasek u góry, klikamy prawym klawiszem, następnie klikamy na Split Area

Blender export003

Przesuwamy pionową linię, klikamy i dzielimy ekran na przykład na pół.

8.W nowo otwartym oknie najeżdżamy myszką na rozwijalną listę oznaczoną ikonką, domyślnie będzie to krateczka okna 3D.

Blender export004
Oczywiście okna możemy rozmieścić dowolnie, tu prezentuję przykładowe rozwiązanie.

9.Z listwy rozwijalnej wybieramy Uv/Image Editor:

Blender export005
Przesuwamy wskaźnik myszy na okno z kostką, naciskamy U i wybieramy na przykład Unwrap (smart projections) i klikamy OK., można też oczywiście wybrać inne opcje, Cube projection czy Unwrap. Dla uproszczenia nie będziemy się bawić tym razem w pełen proces rozwijania czy jak kto woli rozcinania siatek modeli, odsyłam do innych poradników jak należy to przeprowadzać.

Blender export006

Po prawej stronie pojawi się rozwinięta siatka.

Wygląda tak sobie, dlatego zachęcam do poczytania o tym jak powinno się prawidłowo rozcinać siatki (poczytajmy w innych tutorialach szczególnie o tak zwanym Mark Seam czyli oznaczaniu krawędzi do rozcinania).

10. Klikamy w prawym oknie na Image/Open i wczytujemy jakiś obrazek.

Blender export007

Przygotujmy sobie dowolną teksturę, musi być jednak o wymiarach będących potęgą dwójki – na przykład 512x512 albo 1024x1024. Tekstura wypełni każdą ze ścianek naszego sześcianu.

Blender export008
Pamiętajmy też o zapisaniu naszego modelu. Klikamy u góry File/Save (lub Ctrl W) i zapisujemy, dajmy na to jako „cube”.

11. Wskaźnik myszy przesuwamy do dolnej części obrazu i naciskamy F5 (lub klikamy na ikonkę Shading), na dole powinniśmy zobaczyć okienko z Preview naszego modelu (domyślnie kula), patrzymy w prawo na zakładkę Map Input (niekiedy trzeba przesunąć belkę na dole, bo liczba zakładek jest duża), klikamy na nią i wybieramy UV.

Blender export009

12. Dodajemy kolejny sześcian – Add/Mesh/Cube:

Blender export010

13. Nazywamy nasz nowy sześcian „shadow” w zakładce Object. Shadow będzie cieniem naszego modelu.

Blender export011

14. Zmieniamy na chwilę typ okna na dole na Outliner (SHIFT-F9 lub wybieramy z listy rozwijalnej),żeby zobaczyć hierarchię naszej sceny. Jeżeli nie zobaczymy nic konkretnego, klikamy na View/Show Active, by pooglądać jakie obiekty znajdują się na naszej scenie.

Blender export012

16. Naciskamy Shift i klikamy na Cube, puszczamy klawisz, zarówno "Cube", jak i "shadow" muszą być zaznaczone na różowo. Przesuwamy wskaźnik myszy do góry w pobliże naszego sześcianu i naciskamy CTRL-P (z wciśniętym klawiszem CTRL naciskamy klawisz P). Pojawi się napis „OK?Make parent”.

Blender export013

Klikamy na Make parent.

Zwróćmy uwagę na to, że zmieniła się hierarchia modelu, mesh o nazwie "shadow" jest podpięty teraz do mesha "Cube".

Blender export014

17. Dodajemy kolejny sześcian poprzez Add/Mesh/Cube, najeżdżamy w dolnym oknie na ikonkę Outlinera lub naciskamy SHIFT-F7 i zmieniamy typ okna na Buttons Window, a następnie zmieniamy nazwę nowego sześcianu, tym razem nazywamy go „pwk”.

Blender export015
Pwk wyznaczy obszar nieprzekraczalny naszego modelu, dzięki niemu nie będziemy przenikać przez sześcian, lecz zatrzymamy się przed nim.

18. Powinniśmy teraz powiększyć pwk, gdyż jego wielkość nie może być identyczna z naszą kostką. By mieć większą przejrzystość podglądu 3D, wybieramy tryb Wireframe lub Bounding Box (ikonka po prawej tuż obok Object Mode).

Blender export016

Następnie powiększamy sześcian równomiernie poprzez naciśnięcie S, przesunięcie wskaźnika myszki i kliknięcie lewym klawiszem. Pwk musi być nieco większe od modelu.

19. Dokonujemy triangulacji wszystkich obiektów typu Mesh, możemy pominąć „shadow”. Triangulacja oznacza, że kwadratowe powierzchnie zostaną podzielone na trójkąty. Jest to potrzebne do prawidłowej pracy eksportera, jeśli tego nie zrobimy, model będzie poszatkowany po przerzuceniu go do D'jinniego. Wybieramy Outliner z listy rozwijalnej na dole lub naciskamy SHIFT-F9, a następnie przechodzimy w tryb Edit Mode.

Blender export017

20. Następnie najeżdzamy wskaźnikiem myszki w okolice sześcianów, naciskamy CTRL T, pojawiają się trójkąty.

Blender export018

21.To samo powtarzamy z „Cube” – wybieramy kliknięciem Cube na liście na dole,przechodzimy do trybu Edit mode, przesuwamy wskaźnik myszki w pobliże sześcianów i naciskamy CTRL T.

Blender export019

22. Przechodzimy w tryb Object Mode, dodajemy obiekt typu Empty (Add/Empty).

Blender export020

Obiekt powinien pojawić się w pozycji 0,0,0, nie przejmujmy się, jeżeli go nie widzimy, bo to obiekt pusty :)

23. Zmieniamy najniżej położone okno na Buttons window – przesuwamy wskaźnik myszy na dół, naciskamy SHIFT i F7 (lub wybieramy z listwy rozwijalnej po lewej Buttons Window),

Blender export021

klikamy na słowo „Empty” wyświetlone w okienku po literach „OB:” i zmieniamy nazwę na „cube”, czyli tak samo jak cały nasz plik.

24. Jesteśmy gotowi do eksportu.

Blender export022

Wędrujemy na górę, wybieramy File, Export, .mdl exporter.

25. Na samym dole pojawiło się okienko skryptu eksportowego. Jeżeli będziemy zmieniać ustawienia eksportowanego modelu, klikamy na Static Object, a następnie na ikonkę, która zmaksymalizuje okno skryptu (lub naciskamy CTRL i strzałkę w dół).

Blender export023

26. (Opcjonalnie) . Jeżeli ktoś chce pobawić się zaawansowanymi ustawieniami, naciska Advanced configuration i z listwy rozwijalnej po prawej wybiera obiekt typu Mesh by ustawić jego właściwości. Wartości domyślne powinny nam zazwyczaj wystarczyć, chyba że ktoś chce poeksperymentować lub jest doświadczonym grafikiem. Po wyjaśnienia co poszczególne pola oznaczają odsyłam do opisów formatu mdl i skryptów eksportowych BioWare, o ile uda się jeszcze odnaleźć te opisy w sieci.
Blender export024

Mogą nas zainteresować pola Bitmap, Normalmap, Aurora Material – ustawiamy tu rodzaj shadera. Domyślnie mamy bitmapę, możemy wybrać normalmapę lub załadować osobny plik materiałowy po naciśnięciu Aurora Material. Pliki materiałowe zawarte są w zasobach gry Wiedźmin i mają rozszerzenie .mat.

30.Naciskamy przycisk Export,a następnie w oknie wyboru ścieżki naciskamy Export MDL. Po pomyślnym wyeksportowaniu modelu pojawi się napis „Your model has been exported”.

31. Szukamy teraz naszych modeli w folderze Blendera nazwanym „.blender”. Zanteresują nas pliki .mdl oraz .pwk. Kopiujemy pliki .mdl, pwk oraz naszą teksturę do folderu Data gry Wiedźmin.

Blender export025

Najlepiej stworzyć sobie nowy folder w Data i tam przekopiować nasze pliki.

33. Otwieramy nasz moduł i importujemy pliki za pomocą polecenia „Add Folder Contents to Module”.

Blender export026

34.Możemy teraz pooglądać sobie nasz model w edytorze klikając na Model sources i „cube”. W module jest też nasz walkmesh oraz obrazek-tekstura.

Blender export027

Tekstura powinna być w formacie .tga lub najlepiej DDS. Format .jpeg nie zostanie zaimportowany do edytora.

35. Tworzymy teraz szablon dla naszego przedmiotu (File, New, Template, Placeable).

Blender export028

Ważne jest wpisanie nazwy modelu, powinniśmy też zaznaczyć Don't Fade on Camera Collision na True, by model nie znikał po zbliżeniu się do niego.

Blender export029

36. Otwieramy moduł testowy i dodajemy nasz model do obszaru: klikamy na ikonkę beczułki i wybieramy Select New Placeable Template/Module/cube001.

Blender export030

37. Dodajemy nasze sześciany, ustawiamy źródła światła.

Blender export031

Pojawi się cień rzucany przez nasz model.

Jeżeli ustawiliśmy zbyt małe pwk, Geralt będzie się wcinał do wnętrza modelu.

Blender export032

W razie wystąpienia takiego błędu warto sprawdzić jak wygląda pwk najpierw w D'jinnim - Render/Geometry/Show placeable collision geometry(.pwk),

Blender export033

a następnie skorygować ją w Blenderze odpowiednio manipulując wielkością mesha "pwk".

Przy prawidłowej wielkości pwk Geralt zatrzyma się przed naszym modelem.

Blender export034

Gotowe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki